Voorstelling

WTC Heusden - vroeger en nu

Terug in de tijd. De tijd waarin enkele voetballers en ex-voetballers de overstap maakten naar de fiets. Voor de conditie en om in de zomer een reden te hebben om thuis weg te kunnen.

In het begin reden we nu en dan, afzonderlijk of in kleine groepjes, wat rond de kerktoren.

Eind jaren tachtig, onder impuls van Piet Lasoen, voorzitter van de club tot 2016, werd voor het eerst besloten om gezamenlijk, als het ware als een echt clubje, de baan op te trekken. Het was de periode dat een bonte verzameling sporters, met ongeschoren benen, iedere zondagmorgen om 9 uur verzamelden aan het Zandhekken.

Na een tijdje werd besloten om toch over te stappen naar een iets meer gestructureerde wielertoeristengroep. Met eigen truitjes. Dat was het begin van WTC Autobus. In het begin had de club nog de naam van onze eerste grote sponsor. Het was ook de periode van de onuitgestippelde ritten.

Het niveau steeg met de jaren.

Onze club kreeg (en heeft) de reputatie dat er sportief gereden werd (wordt). Dit trok ook fietsers aan uit de omringende gemeenten.

Er werd de donderdagavond en de zondagvoormiddag gereden. We hadden een eigen clubblad “Op ’t turp”, bestaat heden niet meer door het gebruik van internet.

Het was ook in die periode, we spreken van 24 jaar geleden, dat onze eerste koers georganiseerd werd. De opening van de kermis in Heusden was het geschikte moment. Vanaf toen werd de eerste vrijdagavond van de kermis terug een hoogdag.

Onze club - een feitelijke vereniging met een eigen verzekering - werd WTC Heusden.

Vanaf dan bestaat onze club uit een A (heel sportief) en B (sportief) groep. De enkele vrouwen in de club reden mee met de B-rijders.

Later, door het stijgend aantal vrouwelijke leden, werd er ook een D-groep in het leven geroepen.

Heden spreken we van een A, B, C en D groep.

Deze groepen rijden afzonderlijk. Vertrekken allemaal op dezelfde starturen en op dezelfde plaats: Heusdendorp.

De grootste groepen zijn de B (getrainde) rijders en de D (getrainde)  rijdsters. De C-groep is voor hen die iets trager willen rijden en voor hen die nog ervaring moeten opdoen.

De A-groep blijft bestaan (waar snelheid primeert)  en  heeft - gezien het dalende aantal “koersleden” en het reeds hoog niveau van de B-groep maar enkele gerichte ritten meer per seizoen. Eerder in functie van de jaarlijkse koers en als training tijdrijden voor de triatlonleden.

Leden worden via mailing vooraf verwittigd over welke ritten er gereden worden.

Er wordt een rittenkalender en rittenstand bijgehouden. Wat ons jaarlijks een mannelijke en vrouwelijke clubkampioen oplevert.

Onze club bestaat uit een 50-tal mannen en 25-tal vrouwen.

Het bestuur streeft een dorpskarakter na, met – meestal – start en aankomst onder de kerktoren en daarna een gezellig drink in één van onze dorpscafés. Wil je met de B en D groep rijden zal je het sportief karakter er ook moeten bijnemen.

Welkom.

Het bestuur,

Filip De Schrijver - Damida Coppens - Patrick Van De Voorde - Eddy De Brauwer - Nick Raman